5 februari 2009

schudden voor gebruik

De derde week loopt stilaan tot zijn einde, wederom met plezante belevenissen.
Ik had al verteld dat het hier zaterdag groot feest was van Jean Bosco, Don Bosco. Dat feest ging als volgt;
In de voormiddag was er een mis. Het was de allereerste keer dat ik een misviering zo fijn vond, iedereen danst en zingt en dan gaat het van "c'est jeeeeaaan bosscooo, c'est jeeeeaaan bosscooo, c'est jeeeeaaan bosscooo"!
Daarna konden de kinderen jetons verdienen door spelletjes te spelen en met die jetons konden ze vervolgens in ons winkeltje biscuits, tennisballen, klakskes, zeepjes, radio's met oortjes en nog dingen kopen naarmate de hoeveelheid jetons ze hadden verdiend. Dat was een vermoeiend gebeuren aangezien dat meer dan 100 kinderen zijn en die allemaal liefst zo vlug mogelijk iets willen hebben. Achteraf waren er vele kinderen kwaad op mij omdat ik hun niet het juiste had gegeven, jaja.. :)
's Namiddags was er dan een feestmaal met lekkere kip en veel bier. Even terzijde, als je hier een pintje krijgt, Simba genaamd, krijg je een fles van 73cl.. en zo krijg je er soms 2 of meer en als je weigert dan vullen ze je glas toch bij.
Om 17u was het feest voorbij en anderhalf uur later mocht ik weer gaan eten..

De zondag ben ik met Pascal, de directeur van Bakanja centre en een hele sympathieke bescheiden man, Barborra en Annie naar Kipushi gereden. Een klein stadje naast Lubumbashi waar er (weer) een feest was voor de opening van nieuwe slaapzalen. Dan kregen we een voorstelling te zien van die jongens dat daar verblijven met o.a. reggea en congolese dansen.
HEt gaf echt een super gevoel om naar Kipushi door die brousse te rijden, niets anders te zien dan bergen en groen en mensen die ergens naartoe aan het stappen zijn en duidelijk al lang onderweg waren.

Deze week heb ik veel geverft in de containers als de zon niet te hard scheen want anders is het daarbinnen niet uit te houden. Daarvoor zijn ze nu een oplossing aan het zoeken want hier in Congo is het wel geregeld warm.. Ze zijn tot nu toe al tevrederen over mijn geschilder, om het kwartier komt er wel iemand langs om een babbeltje te slaan, soms heel fijn maar soms ook vermoeiend :)
De algemene vraag die ze hier stellen is: "Wat zijn de verschillen tussen Belgie en Congo?" En als ge dat dan 10 keer na elkaar moet uitleggen!

Verder ben ik de woendag naar een voetbalmatch gaan kijken met de coach die daar werd geinterviewd en al.. ik begrijp nogaltijd niet goed wat die zijn functie hier eigenlijk is.
Achteraf ben ik bij Cezar gaan eten, het hoofd van de Kiro, waar mijn Leefdaalse companen verblijven. Het was nog eens fijn met wat Belgen te kunnen praten.. en zeveren.

Binnen 2 weken komen er ook studenten van de vub naar Lubumbashi, dus Belgen genoeg hier!
Alle, ik ga aan mijn laatste werkdag van de week beginnen si.

Doet dat daar allemaal nog heel goed in Belgie, al bij al is Belgie toch een tof landje hoor, dat besef ik hier meer dan in Belgie zelf :)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

En hebben de goei gewonnen, met de voetbal? Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op wat je nu mee maakt. Het is een ervaring die je niet meer kwijt geraakt. Sommige anecdootjes doet me denken aan Taut 17 jaar geleden. Werk jij noeg goed aan je container, ik doe hetzelfde met je kamer :-)

Tot aan de telefoon.

Papa

walther zei

En kun je mij eens uitleggen wat de verschillen zijn tussen Belgiƫ en Congo? Buiten dat het hier beter is en daar warmer. En dat de Belgische pintjes veel kleiner zijn.
Ik kijk uit naar de volgende verslagen en foto's
Walther

myriam middelkamp zei

lang leve de blog
bedankt voor de foto's en de berichtgeving
xxx
mama